06 - 513 42 749

Icoon pinterest
Icoon google+
Facebook logo van de facebookpagina van het Centrum Ontwikkeling en Educatie
Icoon twitter
LinkedIn icoon

Blogs

Een aap met zijn poot op zijn kop alsof hij nadenkt

Intelligentieonderzoek is vaak een van de eerste stappen in het diagnostisch proces: na de intake en de zogeheten ‘anamneses’, volgt er vaak een IQ onderzoek om de capaciteiten van een jongere of kind in kaart te brengen. Uit zo’n onderzoek komen dan getallen: een getal dat iets zegt over je verbale begrip, je performale capaciteiten en natuurlijk altijd hét cijfer waarop iedereen wacht: het totale IQ.

"Nee, stop maar! Je moet stoppen nu! Je haalt me toch niet over!" Ik kan een glimlach niet onderdrukken over zoveel vastberadenheid. Ik kom terug bij mijn zoon op het gesprek dat we enige tijd geleden hadden over zijn logopedielessen, vele jaren geleden. Hij vroeg zich af of het nog wat puntjes op de i kon zetten om nog eens naar een logopediste te gaan. Hij was niet bepaald fanatiek als klein jongetje met de oefeningen herinner ik me nog, dus misschien is er nog wat winst te behalen. Ik had bewondering voor zijn gedrevenheid en ging informeren voor hem in mijn netwerk. Goed nieuws want het kan nog steeds iets opleveren. Met dat bericht kwam ik ook terug bij hem en liet het vervolgens aan hem over wat er mee te doen.

Ga jij ook je wereld op de kop zetten?

Het heeft iets magisch, oud en nieuw, en dit jaar leek het wel iets meer magie te hebben dan voorgaande jaren. 2016 was in veel opzichten een heftig jaar. Niet alleen in mijn eigen leven (zowel privé als zakelijk), maar ook in die van de mensen om me heen leek het vooral te gaan om het loslaten, verwerken en beëindigen van allerlei zaken. Dit konden mensen, emoties of situaties zijn. Een jaar waarin we ook behoorlijk met ons zelf geconfronteerd zijn, want hoe ga je om met al die situaties?

Mijn collega kijkt me verbaasd aan als we samen van gedachten wisselen over een paar leerlingen.
Maar we zijn toch geen psychologen!
Als collega’s hebben we onderling regelmatig contact over de leerlingen waarmee we werken. Om elkaar te inspireren of bijvoorbeeld feedback te geven.

https://www.dreamstime.com/stock-image-tutor-helping-student-class-image21042461#res3189100

“Hij is nog maar net 17 geworden, een vroege leerling. Best veel hoor wat er dan op ze afkomt”. Ik hoor de moeder in kwestie, kort donker haar met een grote zonnebril,  vertellen over de eerste stappen van haar zoon op het HBO. Hij is zwaar dyslectisch en dat heeft zo de nodige negatieve ervaringen gegeven in zijn schoolperiode. Na heel wat bergen verzet te hebben, loopt nu alles redelijk op rolletjes en logisch dat moeder dat graag zo wil houden.

Een plek creëren voor hoogbegaafde leerlingen die uitvallen in het onderwijs? Ik zie je denken: Hoogbegaafd en uitvallen? Hoogbegaafd zijn is toch alleen maar heel erg handig? Wie goed kan leren komt er toch vanzelf wel? Als je talentvol bent, wordt dat vanzelf zichtbaar. Als het niet zichtbaar wordt, is het geen talent.

Pagina's