0591 745 455

Icoon Instagram
Facebook logo van de facebookpagina van het Centrum Ontwikkeling en Educatie
LinkedIn icoon

Welke rol heb jij?

Ik kijk Peter aan: “Je kende alle woordjes en zinnen en toch heb je een onvoldoende. Hoe kan dat denk je?” Peter antwoordt niet. Hij lijkt het zelf ook niet te begrijpen.

Ik ben sinds een paar weken Peters leercoach. Ik werk met hem aan verschillende vakken, maar met name aan het leren leren; hoe ga je om met de stof die je moet bestuderen voor een toets.
Het is nu al een paar keer gebeurd: Peter kent de stof, maar het cijfer op de toets is laag.

Tijd om de school te benaderen voor samenwerking. Voor mij is het erg waardevol om één of meerdere toetsen in te zien. Ik heb Peters leerproces gevolgd. Zien hoe hij de toetsvragen heeft beantwoord geeft me extra informatie. Het laat me zien wat Peter met zijn kennis doet.

De docent staat open voor contact en beantwoordt mijn mail vrij snel. Bereidwillig mailt hij me de toets. Ik zie hoe Peter de vragen beantwoordt heeft en samen kijken we er nog eens naar. Voor Peter zijn de inzichten belangrijk als het gaat om leren leren. Ik koppel mijn bevindingen nog eens terug aan de docent die hiermee wellicht ook zijn voordeel kan doen in de les.

Ik merk in het mailverkeer dat de docent blij is dat ik dit met Peter opneem. Hij heeft  volle klassen en vaak te weinig tijd en mogelijkheden om met elk kind individueel bezig te zijn met leerstrategieën.

Peters ouders maken zich regelmatig zorgen om Peter. Ze vragen zich af of hij wel voldoende leert, want met zijn lage cijfers lijkt het daar niet op. Ze proberen Peter te helpen, maar dat levert vaak strijd op. Peter heeft de hele dag al docenten om zich heen en wil dat niet ook nog eens thuis.

De ouders willen Peter echter ondersteunen en helpen met het huiswerk lijkt vaak de enige oplossing. Als ik in gesprek met de ouders ga, ontdekken we samen een andere manier waarop de ouders Peter kunnen ondersteunen. Thuis keert de rust terug en de sfeer verbetert zich.

Peter ervaart een rustige basis om van daaruit met school en studie bezig te zijn. Het leren kost hem minder energie en zijn cijfers gaan omhoog.

Utopie of werkelijkheid?

Dit zou de meest ideale situatie zijn, maar helaas gaat het in werkelijkheid niet altijd zo. In theorie willen we  dat het met het kind, een leerling, goed gaat. We vergaderen en overleggen heel wat af om dit voor elkaar te krijgen.

Wanneer de woorden in daden omgezet moeten worden, kunnen we echter nogal eens geconfronteerd worden met onze ego’s. Een ouder die denkt: “Ik geef dit echt niet zo maar uit handen, wat als haar cijfers niet beter worden en ze niet overgaat”.
Een docent die denkt: “Ik ben de enige die mijn vak het beste kan geven” of een school die zegt: “een leerling begeleiden moet hier op school gebeuren”. Een begeleider die denkt: “Ik heb kennis die een ander niet heeft”.

Om een leerling te ondersteunen bij zijn studie is het goed om regelmatig je rol kritisch te bekijken. De leerling hierin centraal stellen, samenwerken met dat voor ogen, geeft uiteindelijk een situatie waarin je vruchten plukken kunt of beter gezegd, de leerling de vruchten plukken kan.

Wat is jouw rol?
Zijn er dingen die jij beter uit handen zou kunnen geven?

 

Afbeelding: © Evasilchenko | Dreamstime.com - Portrait Of A Teachers Explaining Something To A Smiling Schoolbo Photo

18 december 2014

Reactie toevoegen

CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.