0591 745 455

Facebook logo van de facebookpagina van het Centrum Ontwikkeling en Educatie
LinkedIn icoon

Wat zou beter kunnen? - Het lesrooster

Ongemotiveerd kind

De leerling

Maandagmorgen 8.15 uur. Fokking muziek. Van een afstandje gooit Stefan zijn schooltas op tafel. Hij sjokt er achter aan. Hij zat gisteren tot 2 uur op Call of Duty, zijn benen zijn van spaghetti. Hij wil rustig aan zijn dag beginnen. Shut the fuck up. Alleen maar luisteren en een beetje schrijven.

 “Pak maar een keyboard,” zingt de lerares bijna, “we gaan het lied van vorige week oefenen.” Zijn klasgenoten lopen naar de kast.

Stefan blijft zo lang mogelijk zitten. Hij houdt best van muziek, maar niet nu.

De leerlingen oefenen. Sommige gasten hebben talent voor het raken van de verkeerde toetsen. Stefan zucht. Hij probeert zich af te sluiten voor de harde geluiden. Hij hoort David mompelen: “Waarom moet dit nou het éérste uur?” 

“Stefan, doe je mee?” Dat mens weer. Fokking irritant. Het lukt hem niet zich te concentreren. Af en toe slaat hij een toets aan. Is 'ie van het gezeik af. Wanneer hij uit het raam kijkt, ziet hij van alles gebeuren. Hij droomt weg.

De bel gaat. De lerares roept: “Dus je weet wat er volgende week op het spel staat.” Stefan schrikt wakker. Hij grijpt Kees bij zijn schouder: “WTF, wat moeten we doen?"

De docent

De muziekdocent vindt deze klas een ramp. Ze zijn niet vooruit te branden. Nee, dan 1H2, die ze vanmiddag krijgt. Dat zijn pas leuke kinderen. Nog zo lekker spontaan en ze schrikken ook niet van een stuk Beethoven. Ze houden nog van de juf. 3 Havo giet ze het liefste door de plee.

Tijdens een gesprekje met Stefans ouders wordt de lerares verrast.
“Stefan Muzieklesspeelt elke avond piano”, zegt vader. “Een half uurtje, vóór het journaal”, zegt zijn moeder: "Zo kan 'ie zich lekker ontladen. Hij komt helemaal tot rust." 

De muzieklerares heeft inmiddels haar baan opgezegd. Ze werkt nu als ZZP’er. Nu werkt ze met leerlingen die bewust voor haar kiezen, op tijdstippen die hen uitkomen. Ze kan haar enthousiasme  kwijt, de leerlingen zijn gemotiveerd en leren snel.

Wat zou beter werken?

Als Stefan de muzieklessen wat later op de dag zou kunnen volgen, was hij wel gemotiveerd. Het lesrooster ligt vast. Wat zou er gebeuren als leerlingen op de middelbare school zelf hun rooster konden bepalen?

Wat zou er gebeuren met hun motivatie, met de hoeveelheid  informatie die ze opnemen en met hun talentontwikkeling?

22 juni 2014

Reacties

Ik ben het met je eens dat de kinderen meer zeggenschap in hun rooster zouden moeten hebben, maar ik besef me ook dat dat organisatorisch niet altijd haalbaar is. Ook lessen als kunst en cultuur zijn niet nodig en niet voor iedereen geschikt. Het lijkt mij wel mooi om eens te zien wat er gebeurt als de leerlingen meer zeggenschap zouden krijgen.

Zelf werk ik als remedial teacher met middelbare scholieren. In loondienstop een school. Met veel plezier. Ik moet dan ook zeggen dat ik dit verhaal niet helemaal begrijp. Arme Stefan. Als ik de klassencode goed begrijp, is dit een brugklasser! Heeft die jongen geen ouders, die hem gewoon naar bed sturen om een uur of half tien? Zodat hem dit soort ellende bespaard blijft? Daar is helemaal geen ander lesrooster voor nodig.

Reactie toevoegen

CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.