0591 745 455

Wat als er alleen motivatie is voor niet-schoolse zaken?

“Uit die computer, NU!”

Voor de derde keer vanavond zet Tristan de computer uit en pakt zijn biologieboek.
Pas als moeder ziet dat het leerboek weer voor zijn neus ligt, gaat ze terug naar beneden.

Tristan gaat naar de Havo en staat onvoldoende op veel vakken. De komende toets week is bepalend voor zijn overgang. Hij snapt niets van de meeste vakken en lijkt het ook niet te willen snappen. Tristan heeft meer interesse in alles wat met filmen te maken heeft.  Elke vrije minuut gebruikt hij om filmpjes te maken.

Tristans ouders proberen hem te stimuleren door voor elk rapportcijfer boven een zeven 10 euro te betalen. Tristan is blij met het geld, maar doet er niet harder zijn best voor.  Vorig schooljaar kreeg hij een internetverbod zodra hij thuis is, en moet zijn mobiel inleveren. Maar dat leverde zoveel ruzies op dat de sfeer thuis verslechterde.

Zijn ouders hebben regelmatig  gesprekken met de mentor. Op school krijgt Tristan elke week bijles in de vakken waar hij slecht op scoort. Zijn motivatie verbetert niet en zijn cijfers evenmin. Zijn ouders vragen zich af of Tristan niet moet afstromen (een schoolniveau lager gaan).

Maar is Tristan wel zo ongemotiveerd als iedereen om hem heen denkt?

Ongemotiveerd voor de vakken op school, ja. Ongemotiveerd voor filmpjes maken is hij niet, maar dat vak krijgen ze niet op school. Dat kan alleen thuis. Tijd om huiswerk te maken heeft hij dus niet.

De bedoeling van de middelbare school is een kind een brede basiskennis te geven. De school biedt veel vakken aan, maar niet altijd de vakken die het kind echt interesseren. Zijn er wel vakken op school die wel raakvlakken hebben met de andere zaken die je kind bezig houden? Door als ouder interesse te tonen in wat je kind doet, blijf je in contact.

Vind je geen aanknopingspunten op school kijk dan eens of er mogelijkheden zijn om het kind bijvoorbeeld met cursussen te ondersteunen. Zo wijs je het kind niet af in zijn interesses, maar stimuleer je het kind juist om met zijn kwaliteiten te werken.

Voor Tristan zijn er geen mogelijkheden meer op de Havo. Elke motivatie is weg. Zijn cijfers zijn te laag. Tristans ouders zoeken nu een school die een opleiding biedt op het gebied van film maken. Dat wordt het MBO. Tristan is dolgelukkig.

Wanneer je kind vanuit motivatie kan leren, leert hij of zij veel en zal hij uiteindelijk een beroep gaan uitoefenen waar hij zich helemaal in thuis voelt.

Weet jij waar de echte interesses en kwaliteiten van je kind liggen?

 

 

25 mei 2014

Reactie toevoegen

CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.