0591 745 455

Icoon Instagram
Facebook logo van de facebookpagina van het Centrum Ontwikkeling en Educatie
LinkedIn icoon

Stressballetjes

‘Roel… Wat is er nu weer gebeurd?’ Ik zit tegenover mijn mentorleerling. Roel is een 14-jarige jongen, klein en fijn gebouwd en donkerbruine ondeugende ogen. ‘Ja Jochem tekenende een hakenkruis en toen zei ik ‘What the fuck’ en moest ik eruit."

Ik deed echt niks fout!’

Terwijl hij dit zegt, zit hij op zijn knieën op de stoel, terwijl deze balanceert op twee poten. Vallen doet hij niet. Roel is een jongen die vaak wordt gezien als een typisch gevalletje van ‘kan het wel, is slim genoeg, maar doet het gewoon niet’. Een type leerling die wel in elke klas voorkomt. De aardige, maar schijnbaar hopeloze leerling. Roel is met alles bezig, behalve zijn leerwerk. In zijn hoofd is het altijd druk en tegen het einde van de les zit hij standaard ondersteboven op de stoel. De leerkrachten trekken hun haren uit hun hoofd: ze weten niet meer wat ze moeten doen. We maken een plan:  stressballetjes om in te knijpen wanneer hij ‘moet’ bewegen, twee extra kwartiertjes tussen de lessen door om energie kwijt te kunnen en extra begeleiding. Ook is afgesproken dat hij tijdens de lessen niet wordt afgerekend op zijn ‘beweeglijkheid’. Roel op zijn beurt probeert geen tafels en stoelen om te gooien tijdens zijn ongecontroleerde bewegingen: iets wat gelukkig steeds minder vaak voorkomt! ‘Ik mag tijdens Frans niet in mijn stressbal knijpen, mevrouw van der Laan vindt dat ik daarmee anderen afleid, en dan ga ik om me heen kijken en dan zie ik Jochem, en ja, dan moet ik wat zeggen’, ratelt hij maar door. Hij knijpt in zijn stressballetje en zit nog met één been op zijn stoel. ‘Ik zal met mevrouw van der Laan gaan praten. Let jij op je taalgebruik?’. De rest van het uur nemen we zijn planning door en oefenen we Franse woordjes en grammatica. Staand, want dit werkt bij Roel het beste. Roel is, gelukkig, erg talig en heeft weinig tot geen oefening nodig om te stof tot zich te nemen.

Ook dit roept irritatie op bij de leerkrachten.

We hebben inmiddels een oplossing: als hij het kent, mag hij naar het ‘studiehokje’ of naar mij voor planning, begeleiding of verdiepende stof. Na een uur is de koek op. Roel valt bijna van zijn stoel. ‘Sorry, wat zei u? Ik kan me echt niet meer concentreren, ik krijg vanmiddag namelijk mijn 3DS binnen met mijn nieuwe Pokémonspel, kent u die ook?’ Ik moet lachen. We lopen om het schoolgebouw en praten over zijn nieuwe 3DS. Nog even energie kwijt voordat het laatste uurtje Nederlands begint.

16 september 2015

Reactie toevoegen

CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.