0591 745 455

Icoon Instagram
Facebook logo van de facebookpagina van het Centrum Ontwikkeling en Educatie
LinkedIn icoon

Overzicht en duidelijkheid

De toetsweken zijn weer volop bezig en alles komt aan op planning en structureren. Plannen en structureren is echter niet bepaald gemakkelijk voor de meeste leerlingen. Lees vooral hierover ook eens “Puberbrein”, van  Huub Nelis, Y.M. van Sark & Yvonne van Sark.

De leerlingen weten precies wanneer de toetsweken zijn, dat is allang van te voren bekend.  Een heel ander verhaal is weten wat er bestudeerd en geleerd moet worden voor de toetsen. Deze informatie is pas heel laat beschikbaar.

Een leerling uit 3KB wist een week voordat de toetsweek begon nog niet wat hij moest leren. Elke leerling heeft behoefte aan overzicht en duidelijkheid en deze stroming binnen het voortgezet onderwijs misschien nog wel meer dan in andere.

Wat heel bijzonder is, is dat de docenten willen dat leerlingen alles duidelijk in hun agenda schrijven en vooral tijdig beginnen met het voorbereiden en leren van toetsen.

Het behoeft geen extra uitleg om te begrijpen dat dit veel frustratie op kan roepen. Leerlingen kunnen hier op verschillende manieren op reageren. Ze kunnen in  de stress raken, angstig worden, omdat ze niet voldoende kunnen voorbereiden en het gevaar voor een onvoldoende op de loer ligt. Er kan echter ook iets heel anders gebeuren; er kan ook onverschilligheid optreden.

Zo een ander leerling, ander school, die in de CKV-week (Culturele Kunstzinnige Vorming) op de maandagochtend in de week hoort wat er die week gaat gebeuren en in welke groep/klas hij wordt ingedeeld.

Ik hoor wel eens van docenten die belerend spreken  over leerlingen die niets voorbereiden, niet aan planning doen etc. Ik vind echter dat dit van beide kanten moet komen. Wanneer je als opvoeder, docent, verzorger niet zelf het goede voorbeeld geeft hoe wil je dan verwachten dat de leerling plant, structuur aanbrengt etc.

Ik zie onverschilligheid bij leerlingen optreden. Er wordt iets van ze verwacht op momenten die de volwassene goed uitkomt. Het is echter geen structureel iets. Er ontstaat geen regelmatige, constante duidelijkheid.

Duidelijkheid is echter zeer belangrijk voor een opgroeiend kind. Ik neem aan dat ik hier niets nieuws vertel en dat zelfs volwassenen hierin mee kunnen voelen en zelf toe zullen geven dat ze behoefte hebben aan duidelijkheid.

Wat, wanneer, hoe, waar, wie! Hele belangrijke vragen die een leerling graag beantwoord ziet. Van de behoefte aan antwoorden op deze vragen zijn ze zich misschien vaak helemaal niet goed bewust. Ze zijn er zo aan gewend meegezogen te worden in de dagelijkse dingen die ze moeten doen dat ze zelf niet in staat zijn aan te geven waar ze behoefte aan hebben, anders dan: “geen gezeur aan mijn kop” ;-)

Wij als opvoeder,  docent en verzorger zullen de verantwoordelijkheid moeten  nemen om deze duidelijkheid en deze structuur aan te bieden. Bij verwachtingen die we hebben de antwoorden geven op de vragen Wat, Wanneer, Hoe, Waar en (met) Wie.

Een heel mooi boek waarin je hier meer over kunt lezen is: “Geef me de vijf!” , van Colette de Bruin. Een boek geschreven voor mensen die werken of omgaan met mensen met een stoornis in het autismespectrum,  maar volgens mij zeer interessant voor iedereen de omgaat  met kinderen professioneel of privé.

Ik ben ervan overtuigd dat de motivatie van een leerling kan toenemen wanneer er duidelijkheid is over wat van hem of haar verwacht wordt. Wanneer je telkens tegen onduidelijkheid oploopt, ontstaat er een onverschillige houding. Je pogingen om zaken duidelijk te krijgen, die ongetwijfeld zijn gedaan, hebben namelijk geen resultaat gehad. Dus wat doe je…afwachten maar.

Het is interessant om eens de proef op de som te nemen en je af te vragen bij welke opdrachten die je geeft op bij welke verwachtingen  je uitspreekt je ook duidelijk hebt gegeven op de vijf bovengenoemde vragen.

En wat als je dat doet? Treden er dan veranderingen op  bij het kind? En welke zijn dat  dan?

Ik lees hieronder graag je reactie!

26 januari 2014

Reactie toevoegen

CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.