0591 745 455

Icoon Instagram
Facebook logo van de facebookpagina van het Centrum Ontwikkeling en Educatie
LinkedIn icoon

Kan een 6je ooit een 8 worden?

“Ik moet een 6je geven als ze een 8 verdient? “ Ik probeer te bedenken wat dit voor positieve invloed heeft op de ontwikkeling van een kind.  “Ik  kan je hulp goed gebruiken”. De docent heeft me zojuist gevraagd te ondersteunen bij de sollicitatie-gesprekken. Ik ben de onafhankelijke persoon die de leerlingen nog niet kennen. De juiste persoon om de rol van de werkgever te spelen. De rollenspellen doen we in een kleine ruimte in de school. 3 MBO’ers zitten op de gang te wachten totdat ze aan de beurt zijn. De docent zet de camera klaar om de gesprekken te filmen. Ik bereid me alvast voor op de gesprekken. Op het papier voor me staan verschillende soorten werkgevers beschreven. Ik leef me in de rol in. De docent begint te vertellen over de eerste student. “Rob doet echt goed zijn best, hij haalt altijd goede cijfers.” De camera staat klaar en ik vraag hem binnen te komen. Hij doet wat nonchalant en is niet echt goed voorbereid. Het gesprek verloopt alsnog redelijk en met zijn tweetjes zetten we een redelijk gesprek neer. Rob sluit het gesprek af met een hand en een bedankje. De docent en ik zijn weer alleen in de kamer en bespreken even na. “Ging wel goed hè? Dit is een leuke jongen hoor, ik kan het goed met hem vinden” zegt hij. Ik twijfel zelf nog wat over het cijfer, zeker omdat hij de eerste is en ik niet zo onder de indruk ben van het gesprek. Het is tijd voor het tweede gesprek en de docent wil me daar echt even op voorbereiden.

“Deze meid brengt er niets van terecht”.

“Priscilla haalt alleen maar onvoldoendes, leren kan ze niet.” De docent vertelt me deze studente alleen maar herrie schopt in de lessen. Het is me duidelijk dat hij het niet met haar kan vinden. Ik ken Priscilla niet, hoor het aan en ga het gesprek zonder verwachtingen in. Ik haal haar naar binnen. De camera gaat aan en we beginnen het gesprek. Het gesprek verloopt heel goed, helemaal als ik terugdenk aan de feedback van de docent op haar. Eigenlijk ben ik onder de indruk van de manier waarop ze de sollicitatie neerzet. We geven elkaar een hand en ze verlaat de kamer.

“En zegt de docent, wat vond je ervan?”

Ik merk aan de manier waarop hij het zegt dat er niet veel ruimte is voor een positieve reactie van mijn kant. Ik ben echter vastbesloten bij mezelf te blijven en geef aan dat ik het een goed gesprek vond. Priscilla had zich goed voorbereid, stelde goede vragen en presenteerde zich goed. Kennelijk ging haar dit goed af. Hij kijkt me aan en vraagt  naar het cijfer. “Ik denk toch zeker een 8,5” antwoord ik hem. De docent vind dit duidelijk te hoog en gaat liever voor een 6. Ik merk dat ik onderhandelen moet en sleep er met moeite een 7 uit. Tevreden is hij niet, maar ik ben te stellig in de onderhandeling. Mijn rol is heel gemakkelijk als ik me neerleg bij de cijfers die de docent al bedacht heeft. De vraag bekruipt me nu hoe hard ik deze middag moet werken om 8-en te kunnen geven aan studenten die al bestempeld zijn als 6jes. Ik lees graag je reactie hieronder.      

31 maart 2015

Reacties

Heb al meerdere malen ervaren dat leerlingen die moeite hebben met theorie erg goed uit de verf komen met creativiteit. Het is een prettige verrassing hoewel het geen verrassing zou moeten zijn.

Wat een herkenbare situatie. Vreemd genoeg lijkt de docent hier niets op wat hij zou moeten zijn. Objectief bezig zijn! Nu zie ik dit wel vaker ook op mijn werkvloer. Als de leerling een etiket heeft (lui, brutaal, gemakkelijk, eigenwijs, lolbroek, enz) dan is dat moeilijk om los te laten binnen een team. Probeer ze dan maar eens te leren dat je een bepaald beeld los moet laten en opnieuw moet beginnen met de leerling. Hij of zij komt weer bij je in de klas en je zult samen verder moeten. Er komen nu ook veel vragen op die ik als pedagogisch werker zou willen stellen. Beide keren lees ik een vooroordeel die het sollicitatiegesprek en cijfer al heeft beïnvloed. Zo komen beide leerlingen niet tot hun recht. Jammer dat ze die 8,5 niet kreeg.

Reactie toevoegen

CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.