0591 745 455

Facebook logo van de facebookpagina van het Centrum Ontwikkeling en Educatie
LinkedIn icoon

Joh, ren even een rondje!

Sabine werkt met Jesse aan rekenen. Jesse zit in groep 7. Het samen werken bevalt Jesse erg goed. Jesse werd door zijn ouders aangemeld voor begeleiding bij rekenen. Andere vakken gaan goed op school, maar rekenen blijft achter. Jesse gedijt goed bij de individuele aandacht en de 1-op-1 uitleg. Hij begrijpt rekenen steeds beter en zijn zelfvertrouwen groeit. Een mooi gevolg is dat de cijfers omhoog gaan. Eén ding valt op. Na een half uurtje vindt Jesse het lastig om zich goed te blijven concentreren. Hij maakt wat vaker een foutje en reageert op de dingen om hem heen. Geluidjes, bewegende dingen, mensen die binnenkomen. Een week later is Jesse er weer om met Sabine aan de slag te gaan. Na een half uurtje gebeurt weer het zelfde. Meestal maakt Sabine even een praatje met hem en wisselt het onderwerp met rekenen. Even geen breuken, maar tafels. Deze keer maakt Sabine er een grapje van.

 “Joh, ren even een rondje om het gebouw!”.

Jesse bedenkt zich geen moment, springt op, rent de deur uit en loopt een rondje om het gebouw. Hijgend komt hij weer binnen en ploft naast Sabine neer. Als hij weer hijgend terugkomt zegt hij met een verhit gezicht:  “Nu kunnen we weer verder met rekenen. Mijn hoofd is weer leeg. Ze gaan verder met rekenen en Jesse heeft geen enkele moeite om zich te concentreren. Het is alsof het uur net begonnen is. Hij is helder en scherp en maakt geen foutjes meer. Ze maken het uur vol. Jesse gaat voldaan naar huis. Hij is tevreden over het uur en zijn werk. Als Jesse een week later weer komt, is het eerste wat hij zegt dat hij zich verheugt op het rondje rennen straks. Ze werken een half uur en dan gaat het rondje rennen in. Sabine neemt de tijd op. In 41 seconden om het gebouw. Dat is knap!  “Nog een rondje!” roept Sabine. Jesse springt weer op en rent nog een rondje en verbetert zijn tijd. 38 seconden! Als hij gaat zitten zijn de woorden op en is zijn hoofd leeg. Een goed moment om weer verder te werken. De uren die Jesse werkt met Sabine zijn in alle opzichten goede uren. Jesse haalt zijn achterstanden met rekenen in en beheerst het steeds beter. Door zijn verbeterde cijfers groeit zijn zelfvertrouwen, de prestaties bij het rondjes rennen doet er nog een schepje bovenop. Jesse geniet van de uren die hij samenwerkt met zijn coach. Hoeveel mogelijkheden om hun energie kwijt te kunnen, krijgen energieke kinderen in de klas? Hoe zou dit gerealiseerd kunnen worden in de klas?  

17 november 2015

Reacties

Heerlijk zo'n jongeman en zo simpel de oplossing. 'Mijn hoofd is leeg nu kunnen we verder' Bedankt Jesse daar doen we wat mee. Succes met rekenen topper

Reactie toevoegen

CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.