0591 745 455

"Hij is echt helemaal niet gemotiveerd en doet niets voor school."

Ik zit tegenover moeder en Ruben. Ruben doet 3 Havo en zijn cijfers zijn erg laag. Zoals het er nu  voor staat, gaat hij niet over. Moeder legt de cijfers voor me neer. Een lijstje met lage cijfers.

Rubens desinteresse voor school komt niet tot uiting in het gesprek met mij. Hij vertelt gemotiveerd over zijn hobby’s en voetbal. Hij is vriendelijk en open in het gesprek.
Over school weet hij niet veel toe te voegen. Het gaat niet goed inderdaad, maar waarom…. dat is een groot vraagteken voor hem.

Een  week later gaat Ruben al van start. Hij heeft een vaste coach  die met hem aan de slag gaat. Er staan wat toetsen ingepland voor de volgende week, dus er is direct werk aan de winkel.

Ruben is inmiddels al een keer of drie geweest. Ik loop vandaag wat rond in de ruimte en doe wat kleine opruimklusjes her en der.  Vanuit mijn ooghoeken zie ik Ruben werken met zijn coach. Hij gaapt en gaapt. Het trekt mijn aandacht, want ondanks het gegaap lijkt hij het wel naar zijn zin te hebben.

Ze werken aan Frans en dat lijkt  hem goed af te gaan. Ruben werkt met aandacht en af en toe maakt hij met zijn coach een grapje.

En hij gaapt… en gaapt.

Ik bel zijn moeder over een roosterwijziging en vraag dan ook even of ze het gegaap van Ruben herkent.

“Nee, dat herken ik niet. Wel komt hij elke dag thuis en wil eerst op de bank liggen, omdat hij heel erg moe is. Meestal valt hij dan ook in slaap.” Ruben is 14.

Ik praat nog even verder met moeder en ze vertelt dat de leraar hem voor in de klas heeft gezet, omdat hij niet oplet. Ruben zelf zegt dat hij wel blij is dat de leraar dat gedaan heeft. “Ik was hier zelf echt niet gaan zitten, maar nu ik er zit is het eigenlijk best fijn.”

Het verhaal van Ruben begint duidelijk te worden. Dit heeft weinig met demotivatie te maken. Dit gaat over de hooggevoeligheid van Ruben. Hij blijkt erg gevoelig voor prikkels en indrukken en hij wordt er bekaf van. Er is geen ruimte meer voor huiswerk maken of leren. Ruben heeft het gehad aan het eind van de dag.

In het werken met de coach vindt hij rust. Ze gaan overzichtelijk en gestructureerd te werk. Ze werken in een rustige, stille omgeving met weinig prikkels en zijn cijfers gaan omhoog.
Daarnaast leert hij hoe hij met zijn gevoeligheid moet omgaan, zodat hij minder moe thuiskomt en nog wat energie overheeft om aandacht te besteden aan zijn huiswerk. 

14 april 2016

Reactie toevoegen

CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.