0591 745 455

Facebook logo van de facebookpagina van het Centrum Ontwikkeling en Educatie
LinkedIn icoon

Help jij je kind bij het huiswerk maken?

Ouders helpen bij huiswerk

Helft ouders kan kind niet helpen bij het huiswerk

kopt de krant. Ik herinner me een intake gesprek van een tijdje geleden. Zoon Patrick zit in 3 Havo met de nodige leerbeperkingen en alles behalve gemotiveerd.

Moeder haalde diverse mappen tevoorschijn. “Deze is van geschiedenis en deze van Nederlands. Voor Frans heeft hij volgende week dinsdag een toets en we zijn al druk met de voorbereidingen daarvoor bezig”. Patrick kijkt toe hoe zijn moeder de mappen op een stapeltje naast zich neer legt.

“Frans is niet gemakkelijk met al die werkwoordvervoegingen” zucht ze. “We doen elke dag een rijtje, zodat we ze voor de toets allemaal kennen.”
In het gezin zijn nog twee andere kinderen die om aandacht vragen.

“Dus jij doet ook Havo?” vraag ik moeder.

Ze kijkt op: “Ja, daar lijkt het wel op inderdaad. In het begin was het nog wel te doen, maar nu in 3 Havo wordt het er niet gemakkelijker op. Ik moet echt diepgraven naar hoe het ook al weer ging. Sommige vakken zijn nu echt anders dan vroeger, dat maakt het wel moeilijk.” Patrick is inmiddels verdiept in zijn telefoon.

Moeder vertelt over de ruzies die af en toe ontstaan als ze helpt bij het huiswerk. “Mam, je snapt er niets van. Zo gaat het niet op school. Dit hoeven we niet te leren.” Gespannen wacht moeder het cijfer van de toets af.

Er wordt verwacht dat ouders meehelpen en vaak lukt het ook wel. Veel vaker blijkt echter dat de leerstof niet hetzelfde is als vroeger. De inhoud is anders en de hoeveelheid nog meer. Betekent dat dat je als ouder tekort schiet?

Is het niet meer dan logisch dat de stof niet hetzelfde is als vroeger? We willen toch dat onze kinderen dat leren wat ze nu en in de toekomst nodig hebben? De druk van de maatschappij is helaas groter geworden en presteren is belangrijk. De hoeveelheid leerstof is enorm toegenomen.

Veel ouders hebben een drukke baan en een sociaal leven naast hun gezin. Is de verwachting reëel dat ouders hiernaast meehelpen met het begeleiden bij het huiswerk? Enige ondersteuning lijkt me logisch, maar niets meer dan logisch lijkt me ook dat je als ouders grenzen stelt. Grenzen aan je eigen kunnen, maar ook aan je eigen “willen”.

Ik zeg vaak tegen een leerling: “Je wilt toch niet ook nog een docent thuis hebben zitten?” Een uitspraak waar veel leerlingen zich in herkennen. Ze zien graag de ouders als ouders thuis en niet als vervangende docenten.

Ouders zelf, krijg ik de indruk, voelen zich vaak verplicht de rol van huiswerkbegeleider op zich te nemen. Door te erkennen dat je nou eenmaal niet de docent van je kind bent, er genoeg andere zaken spelen in je leven die ook tijd vragen, kan er een last van je schouders vallen. In deze ontspanning ontstaat ruimte om oplossingen te vinden voor de studieproblemen van je kind.

Help jij je kind vaak bij het huiswerk? Ik lees graag je reactie.

 

8 september 2014

Reacties

Beste Lieza, Je verwoordt precies mijn gedachten bij het lezen van het krantenbericht. Het is fijn als je je kind af en toe kan helpen met het huiswerk, maar het is meer dan logisch dat de ouders op een gegeven moment de stof niet meer (meteen) begrijpen. Ouders krijgen er een dagtaak bij als ze zich eerst in moeten lezen en daarna samen het huiswerk gaan maken en leren. Ze schieten echt niet te kort, als ze inhoudelijk geen hulp (kunnen) bieden. Het bieden van duidelijke studietijden, vertrouwen en steun is veel belangrijker. Gr. Martine

Ik ben het helemaal met je eens dat in de randvoorwaarden een taak voor de ouders kan liggen. Het roept juist bij ouders frustraties op als ze het idee hebben dat ze inhoudelijk alles moeten begeleiden Dit kan namelijk weer maken dat ouders teveel gefocust raken op goede resultaten. Zijn de resultaten van het kind niet goed, dan moeten zij schijnbaar meer investeren en dat lukt niet....en zo is de vicieuze cirkel begonnen.

Beste Lieza, Ja, ik ben een ouder die regelmatig zijn eigen kind helpt bij het huiswerk maken en doe dat graag. Maar wat mij opvalt in het huidige schoolsysteem is dat kinderen niet geleerd hebben of krijgen wat leren is, niet vertelt krijgen waarom en wat ze moeten leren én te vaak aan hun lot overgelaten worden. Én dat vind ik een kwalijke zaak! Een kind helpen bij het maken van huiswerk is volgens mij niet het probleem, maar het werk van een docent overdoen dat zou niet moeten gebeuren. Met vriendelijke groet, Marcel

Het verbaast me wel eens als ik hoor dat een ouder het kind helpt en het kind dat ook prima vindt. Het lijkt hoe dan ook toch spanning op te roepen. Het zal zeker ook te maken hebben met het "puber-zijn" en niet graag iets aan willen nemen van je ouders.

Fijn dat jouw kind je hulp accepteert Marcel. Schijnbaar hebben jullie een goede formule gevonden of je hebt misschien een "makkelijke" puber ;-) Voor ons is het heel herkenbaar wat je benoemt. Leerlingen denken vaak dat ze na 5 keer overlezen de stof wel beheersen. Bij het overhoren blijkt dat echter niet zo te zijn. Op school zouden ze hier inderdaad meer aandacht aan moeten besteden. Wanneer dat lukt in de desbetreffende les, kunnen er misschien speciale uren ingeroosterd worden die helemaal hierop gericht zijn.

Ik help soms mee, maar vaak onstaat er een gespannen sfeer waardoor het lastig is om goed te helpen en ik weet ook niet alles. Ik ben blij dat mijn zoon bij jullie naar huiswerkbegeleiding gaat, dat werkt super!

Reactie toevoegen

CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.