0591 745 455

Een reden tot zorg, toch?

Jelle is een open boek.

‘Dyslexie, Dyscalculie of misschien een laag IQ’. Met deze drie termen in mijn hoofd ga ik de observatie in: dat zijn de vermoedens die school heeft. “Jelle lijkt niet mee te komen en scoort zwak op rekenen”, zo werd mij verteld. De getallen lijken niet te ‘blijven hangen’, waardoor zijn achterstand op rekenen groter wordt. School doet er echter al alles aan om Jelle bij te spijkeren, tevergeefs. Reden tot zorg… toch? Jelle is een vrolijk jongetje. Tijdens de rekenspelletjes met zijn coach blijft hij lachen en verzint hij er leuke verhaaltjes bij. Hij associeert er op los: elk sommetje lijkt een verhaaltje bij hem op te wekken. Hij let goed op en denkt ook goed mee met de sommetjes: geen sprake van ongemotiveerdheid, in ieder geval! Jelle blijkt een voorkeur te hebben om staand de sommetjes te maken. “Dat vind ik fijner”. Sommetjes oplossen terwijl we trommelend met onze handen op de tafel slaan, gaat hem ook uitermate goed af. Hij wiebelt er op los terwijl hij verhaaltjes verteld over de sommetjes, school en zijn zus. Wanneer hem gevraagd wordt hoe je negenentachtig opschrijft, schrijft hij achtennegentig. Wanneer ik hem hierop wijs, lacht hij: “oh ja, verkeerd om!”. Zo maakt hij nog een paar ‘eerst doen, dan denken’ foutjes. Maar Jelle is slim genoeg om ze te corrigeren: “oeps, iets te snel!”

“Volgens mij heb jij wel duizend verhaaltjes in je hoofd!”

Lachend stemt hij toe: “ja, en al die sommetjes in m’n hoofd…”. Gedurende een uurtje leer ik hem goed kennen. Verhaaltjes over de juf, over zijn ‘buurman’ in de klas, die ook niet goed in rekenen is, over zijn plannen om ’s middags te gaan gamen… Jelle is een open boek! Conclusie van de observatie? Een gezond, speels en lekker actief jongetje.  Dyscalculie of achterstanden of een jongetje dat een andere aanpak nodig heeft. Achterstanden voorkomen, is beter dan genezen! Herken de verschillende types kinderen in je klas en speel hier op in. Dit klinkt moeilijk en veeleisend, maar met kleine aanpassingen, kom je al een heel eind! Laat dit soort leerlinge werken met een koptelefoon in de klas om zich beter te concentreren. Laat ze stukjes lopen om even wat energie kwijt te kunnen: schriftjes uitdelen of formulieren brengen naar de directeur: wees creatief. Misschien voor een flinke inspanning even een rondje school? Helemaal hip zijn de ‘yoga ballen’: lekker wiebelen op je ‘stoel’ zonder lawaai te maken! Maak ze bewust dat ze ‘eerst moeten denken, én dan pas doen.’. Herken jij dit? Heb jij tips en ideeën? Ik lees of hoor ze graag. Dit blog is geschreven door Kim Steenkist.

3 juni 2015

Reacties

Fijn om te lezen Geert hoe je op één lijn zit met onze werkwijze. Bedankt voor het compliment!

Heerlijk zo'n jongeman. Waarom direct zorgen maken vraag ik me af. Jelle is Jelle net als Froukje Froukje is. Je tips zijn zeer waardevol. In het Basisonderwijs adviseerde ik dit ook regelmatig. Kwamen ze bij 'Meester Geert' omdat ze ' 'onhandelbaar' waren of de leerkracht handelingsverlegen? Ik vond het vaak heerlijk als ze mogen zijn wie ze zijn. Ze bloeien vaak op. Fantastisch werk hebben jullie. Ga zo door.

Reactie toevoegen

CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.