0591 745 455

Icoon Instagram
Facebook logo van de facebookpagina van het Centrum Ontwikkeling en Educatie
LinkedIn icoon

De leerling volgen

Op Facebook kwam de volgende tekst voorbij die me inspireerde tot het schrijven van dit artikel: “If a child can’t learn the way we teach, maybe we should teach the way they learn” (“wanneer een kind niet kan leren op de manier waarop we lesgeven, moeten we misschien lesgeven op de manier waarop het kind leert”). 

In onderstaand artikel gebruik ik de algemene termen    leerling en leraar. Ik wil graag benadrukken dat dit algemene termen zijn en dat het op iedereen kan slaan in een leraar-leerling verhouding, in welke situatie dan ook, en wie dan ook (vrouwelijk of mannelijk).

Wat veel gebeurt in ons huidige onderwijs is dat de leerlingen iets geleerd wordt op een manier die de leraar past. De leraar heeft zich een bepaalde manier van onderwijs geven aangeleerd die bij hem past en waarmee hij alle stof behandeld krijgt. Ik hoor regelmatig verhalen van leerlingen die voorkeuren uitspreken voor bepaalde docenten. Hun voorkeuren hebben verschillende redenen, maar ik hoor ook regelmatig dat ze stof niet snappen en dat een leraar niet bereid is het op andere manieren uit te leggen. Ze moeten het maar doen met de manier waarop het aangeboden wordt.

Dit is een principe dat ervan uit gaat dat elke leerling op dezelfde manier leert. Ik zie echter dagelijks dat leerlingen zeer verschillende leerstijlen hebben en dat ieder kind zo zijn eigen, unieke manier heeft waarop het zaken aanleert.

Veel kinderen redden zich wel met een leraar die de stof op één manier aanbiedt. De één luistert alleen maar en kan op die manier voldoende informatie tot zich nemen en het zo ook onthouden. De ander schrijft alles op wat er wordt gezegd en heeft ontdekt dat dit een middel is om de lesstof goed te onthouden. Wéér een ander laat het allemaal maar wat over zich komen en is een avond voor de toets alles naar binnen aan het stampen. Veel kinderen vinden zo wel hun weg door de schoolperiode.

Er zijn echter ook leerlingen die hun methode niet als vanzelf vinden en daardoor slechte resultaten hebben op school en/of het vertrouwen verliezen in hun eigen kunnen.

In ons instituut hebben we het voordeel van één-op-één kunnen werken met leerlingen. Gemiddeld werk ik (of een andere coach) één uur samen met het kind aan de lesstof. Dit is een enorm verhelderende manier van werken. Ik ben dan niet aan het leren, maar volg als het ware de leerling om zo te ontdekken hoe hij leert en wat hij nodig heeft om de lesstof goed in zich op te kunnen nemen.

Het resultaat is vaak heel verrassend en ligt soms zo buiten het aanbod van het schoolsysteem, dat we moeten zoeken naar een mogelijkheid om de leerstijl van een leerling te integreren. Wat vooral belangrijk is, is dat de leerling zelf ontdekt dat zodra hij de stof beter gaat begrijpen, betere cijfers kan halen.

Vaak kunnen leerlingen het zelf wel aangeven: “als ik dat doe, dan begrijp ik het beter”. Maar wanneer een hele klas de leerstof op een andere manier krijgt aangeboden zullen er niet veel kinderen zijn die durven te zeggen, dat ze het graag op een andere manier willen hebben.

Het behalen van goede resultaten is al een stap in de juiste richting en levert zelfvertrouwen op bij de leerling. Ze merken dat hun methode vruchten afwerpt en durven het zelf meer en meer te gaan hanteren of er ook om te vragen.

Gelukkig ontstaan er langzamerhand steeds meer goede gesprekken met mentoren en begeleiders binnen de school die openstaan voor een samenwerking. Wij hebben de mogelijkheden en ruimte om het kind te zien in al zijn kwaliteiten en mogelijkheden en de scholen kunnen profiteren van onze opgedane ervaringen. Uiteindelijk draait het tenslotte maar om één: de leerling!

23 februari 2013

Reactie toevoegen

CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.