0591 745 455

Facebook logo van de facebookpagina van het Centrum Ontwikkeling en Educatie
LinkedIn icoon

Creativiteit te weinig ontwikkeld of juist niet?

 

 

Je hebt vast het e-bookje over mindmappen al gedownload op de site en bent misschien al (meer) bekend met wat mindmappen is. Je zou het een creatieve manier van omgaan met studie en leren kunnen noemen.

Een mindmap is één voorbeeld van creativiteit bij het leren, maar er zijn natuurlijk meer voorbeelden te noemen. Een mooi voorbeeld zou ik willen geven aan de hand van een verhaal uit de praktijk.

Er kwam een leerling bij me, van de basisschool, die erg veel problemen ervaart met rekenen. We gingen aan de slag en het bleek dat ze moeite had met de meest simpele (vanuit mijn visie bekeken natuurlijk!) sommen. Het lukte haar niet de antwoorden te vinden. Ik zag haar worstelen met de getallen in haar hoofd.

Tijdens een begeleidingsuur gingen we aan de slag met breuken. Het was een crime voor haar, ze bleef maar dobbelen met de cijfers, legde vreemde combinaties waardoor de antwoorden heel bijzonder waren, maar toch echt onjuist.

Ik haalde de stiften erbij en vroeg haar of ze de vraag kon tekenen. Dat was eigenlijk geen enkel probleem en ze maakte een mooie cirkel om te beginnen.

Een som als: hoeveel is  ¼ van 240 = ?

Ze deelde de cirkel in 4 delen en kleurde één deel groen. Daarna keek ze er eventjes naar en gaf het goede antwoord.

Bij een vraag als hoeveel is 1/7 van 210, tekende ze dezelfde cirkel, deelde die zonder problemen in 7 stukken op en bekeek even de cirkel. Vervolgens gaf ze het goede antwoord.

Ze bleek erg visueel ingesteld en het inzetten van dit talent maakte het een stuk eenvoudiger. Het bleek dat sommen als 5/6 van 360 op dezelfde manier voor haar op te lossen waren.

Wat me opviel is dat ze telkens weer even haperde wanneer ze de som bekeek. Haar eerste handeling was de som proberen op te lossen in haar hoofd. Dat dit veel frustratie opleverde werd steeds duidelijker voor me terwijl ik haar observeerde.

Ik moest haar vrijwel elke keer aanbieden om de stift te nemen en het te gaan tekenen. Ze was het patroon van het tekenen zo verleerd dat ze het idee had het ook zonder te moéten doen.

Jonge kinderen hebben de vrijheid om te tekenen. Wanneer ze beginnen met dingen te leren op school, mogen ze alles mooi vorm geven in kleuren. En wanneer het echte rekenen, in dit geval, begint, mogen ze kleuren en tekeningetjes maken om het antwoord te vinden. Alleen wordt na een tijdje vanzelfsprekend aangenomen dat een kind het zonder tekenen moet kunnen.

En, waarschijnlijk ook overbodig te zeggen, het kind wil natuurlijk met de groep meedoen dus gaat het ook de nieuwe methode, zonder tekenen, proberen.
Maar wat als een kind zeer visueel ingesteld is en door het visueel te maken de verbanden sneller kan zien?

Zou het niet een meerwaarde opleveren om het kind de keuze te bieden of het nog langer de tekeningen maken wil? Zou het een meerwaarde opleveren voor de mogelijkheid om sneller verbanden te zien, hetgeen overigens op allerlei leerstof effect kan hebben, waarbij het gaat om het zien van verbanden?

Je kunt hele cursussen volgen over mindmappen. Dan kunnen directeuren van grote bedrijven (om maar even een zijtak te noemen) het kleuren en creatief vormgeven aan de zaken die ze moeten onthouden of de kennis die ze moeten opdoen, weer opnieuw aanleren en integreren in hun manier van werken.

Wat als ze die vaardigheid al heel vroeg hadden geleerd en/of nooit hadden verleerd?

Gebruik jij deze vorm van creativiteit nog in je dagelijks leven of in je werk (met leerlingen bijvoorbeeld)? Ik lees graag je reactie!

15 maart 2013

Reactie toevoegen

CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.