06 - 513 42 749

Icoon pinterest
Icoon google+
facebook icoon
Facebook Emmen
Facebook Coevorden
Icoon twitter
LinkedIn icoon

5 stappen om een oude gewoonte te veranderen

Ga jij ook je wereld op de kop zetten?

Het heeft iets magisch, oud en nieuw, en dit jaar leek het wel iets meer magie te hebben dan voorgaande jaren. 2016 was in veel opzichten een heftig jaar. Niet alleen in mijn eigen leven (zowel privé als zakelijk), maar ook in die van de mensen om me heen leek het vooral te gaan om het loslaten, verwerken en beëindigen van allerlei zaken. Dit konden mensen, emoties of situaties zijn. Een jaar waarin we ook behoorlijk met ons zelf geconfronteerd zijn, want hoe ga je om met al die situaties?

Zo kijkend naar het vuurwerk op oudejaarsavond had ik meer dan ooit het gevoel van het wegknallen van het oude jaar. Het voelde bijna als een opluchting. “Knal alles wat zwaar was maar weg!” ik heb het heel bewust gedacht. Wist je overigens dat dit ook de ware gedachte achter het vuurwerk afsteken is? Ik zelf woon net over de grens in Duitsland waar de klokken lange tijd luidden, vanuit dezelfde gedachte. Wat mij betreft dus: heel wat verjaagd in de oudejaarsnacht.  

Met deze mooi tradities, het gevoel van magie dat samengaat met de wissel van de jaren, zijn de meeste mensen ook bezig met goede voornemens. We willen heel veel dingen graag anders doen, dan hoe we ze gedaan hebben.

“Het is in 2016 misschien niet allemaal gelukt, maar met ingang van 1 januari gaan we het anders doen.” En dat is nog niet zo gemakkelijk.

Vol goede moed beginnen we met onze nieuwe voornemens. Meer sporten, gezonder eten, serieuzer me de studie bezig, een cursus gaan volgen, meer tijd met familie doorbrengen, minder drinken, stoppen met roken, vaker de trap nemen, vaker met de hond naar buiten, minder hard werken, minder voor de tv hangen…..

Een gewoonte verander je niet in een week. Helaas. Je zult echt langere tijd moeten werken aan iets voor het een nieuwe gewoonte kan worden. Onderzoek heeft uitgewezen dat er gemiddeld 66 dagen nodig zijn om een gewoonte te veranderen.

Er zijn een paar stappen die kunnen helpen om de gewenste verandering tot een succes te maken:

 

Stap 1:  Maak keuzes:

Probeer niet álles in je leven in één keer om te gooien. Je kunt de neiging hebben, in de energie van het nieuwe jaar, om een hele hoop goede voornemens te maken. Het is echter goed om keuzes hierin te maken. Wat wil jij in je leven veranderen Kies er maximaal 3 uit en ga je daarop richten.

 

Stap 2: Wat zijn jouw waarden en normen?
Waarom heb je bovenstaande keuzes gemaakt? Denk na over het waarom van je keuzes. Heb je de voorgaande 3 voornemens gekozen omdat je echt zelf verandering wilt op die vlakken of omdat:

- je vindt dat je in vergelijking met anderen echt niet voldoende uit jezelf haalt
- je vindt dat je jezelf moet “straffen” voor al het ongezonde eten (bijvoorbeeld) dat je doet
- de docent laat voortdurend weten dat je niet genoeg werkt aan je studie

Dit zijn slechts een paar voorbeelden. Belangrijk is dat je keuze vanuit jezelf komt en niet omdat je je vergelijkt met je omgeving of omdat je omgeving er iets van vindt. Extrinsieke motivatie (een motivatie die niet van binnenuit komt) brengt je niet bij je doel.

Dus kijk nogmaals terug naar je 3 keuzes en bedenk of het werkelijk JOUW keuzes zijn.

 

Stap 3: Benoem je doel:
Wat zou een voetbalwedstrijd zijn zonder doel. Een doel is heel erg belangrijk? Benoem dus je doel. Schrijf je doel op en doe dat zo realistisch mogelijk. In plaats van:

Ik wil meer sporten
Ik wil 2x in de week sporten

Ik wil meer tijd voor mezelf
Ik maak 3 dagdelen in de week vrij voor mezelf

Ik ga meer tijd besteden aan mijn studie
ik werk elke dag minstens 1 uur aan mijn studie
 

Schrijf je doel op in een speciaal schriftje of boekje of schrijf het op een papier (in gekleurde letters bijvoorbeeld) en hang dat ergens op waar je het regelmatig kunt zien.

Stap 4: Maak een stappenplan:
Hoe ga je je doel bereiken? Werk de stappen uit die je moet zetten om je doel te bereiken. Weer geldt: wees concreet. Maak de stappen niet te groot, de kans dat je afhaakt is dan namelijk groot.
Maak je stappenplan voor de komende 3 maanden. Weet je nog? Je hebt gemiddeld 66 dagen nodig om een gewoonte te veranderen.
 

Stap 5: Commitment:
Als je alles hebt uitgeschreven, zet er dan onder:

Ik committeer mijzelf dit echt te gaan doen!

Zet er een datum onder en onderteken het. Je hebt nu als het ware een contract met je zelf gemaakt.

 

Ten slotte:

Durf je je goede voornemens te delen met anderen? Het uitspreken van je doelen naar je omgeving kan je helpen met je commitment.

Als je terugvalt in je oude gewoontes, begin dan gewoon opnieuw met een frisse start. Soms gaan dingen niet altijd zo zoals je ze gepland hebt, maar je kunt altijd opnieuw beginnen!

En…..heel belangrijk….gun jezelf af en toe een klein cadeautje als iets gelukt is. 

Succes!

11 januari 2017

Reactie toevoegen

CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.
6 + 6 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.